Ninaitwa Andrea

En blogg om när jag var i fält i Kenya.

Ugali

Publicerad 2013-10-17 12:06:30 i Allmänt,

Nu har jag inte skrivit på ett tag och det beror på att vi har haft en del att göra! I tisdags åkte vi till Kuruwitu och snorklade. Vi åkte tidigt eftersom vi först ville kunna gå en bit när tidvattnet var lågt, det är oftast lättare att få en överblick över området när vattnet är lågt och vi kan täcka en större sträcka. Målet var att hitta lite Thalassodendron ängar som vi kan göra våra transekter på, både utanför och innanför det skyddade området. när vattnet sedan var för högt för att kunna gå i så simmade vi tillbaka och passade på att se vad det finns i vattnet. Man märker en tydlig skillnad mellan det fiskade området och det skyddade, det finns mycket fler och större fiskar inom CBR:et än vad det fanns utanför! Efter två  timmar snorkling gick vi upp på land för att äta en lätt lunch (en morot, ett kokt ägg, en banan och sedan kallt vatten) för att sedan traska ner i vattnet igen. Den här gången hade vi med oss de saker vi behöver för att kunna göra en transekt. Det största problemet är att vi inte kan göra allt samtidigt. Viktor behöver att det är minst 3 m, men jag kan inte göra min epifauna inventering när det är för djupt. Så vi måste arbeta både under lågvatten och högvatten. Det blir lite meckigt men med träning så kommer det att gå. Vi testade och tränade på täckningsgrad (så att vi gissar någorlunda lika) och lite på det praktiska med transekterna.
 
När vi var klara och hade packat ihop utrustningen (allt måste sköljas i sötvatten och packas rätt) pratade vi lite med Jon, som jobbar i CBR:en, om eventuell fortsatt träning i Kuruwitu. Jon kan själv inte lova oss saker, utan vi var tvungna att prata med kontoret och få tillåtelse från dom. Annars kan de tro att vi forskar utan att ha tillstånd till det.
Så igår var vi på ett möte där. Själva kontoret ligger närmare vägen och består av två containrar med vävt tak och fönster. Där fick vi prata med vise ordförande och förklarade situationen. Han skulle prata med resten av styrelsen och undertiden så fick vi tillåtelse att träna. Vi gjorde i princip samma sak som dagen innan, vi gick ut till revet och sedan simmade tillbaka när vattnet kom in. Jag såg faktiskt en törnekrona (Ancanthaster planci)! Eftersom de äter koraller så kan de orsaka stora skador på rev, särskilt om de samlas i stora mängder! 
 
Efter en snabb lunch så hoppade vi i vattnet och testade lite transekter. Vi kom fram till att jag behöver en pinne när jag ska göra mina transektcirklar och vi fixade också så att vi har vikter i båda ändarna av transektlinan. Jag gjorde en testrunda och kollade på de mer "ovanliga" arterna längs transekten. För sjöborrar (eftersom de finns i ett så stort antal) så gör jag en cirkel på 10m2 var 5:e meter och räknar antalet borrar. För sjögurkor, sjöstjärnor etc så räknar jag antalet längs hela transekten. Johan hade lagt ut lite olika evertebrater för att se om jag hittade alla  vilket jag gjorde. Sen gick vi upp ur vattnet, bytte om och fixade med utrustningen.
 
När vi väntade på att taxin skulle komma så blev vi bjudna på lunch (vår andra den dagen) bestående av ugali (typ en väldigt fast polenta) och bläckfisk! Ugalin var i en stor gemensam skål och bläckfisken i små skålar, man tar en klump ugali i högerhand och sedan doppar den i bläckfiskgrytan (nyfångad, som de tillagade genom att hacka den i bitar och sedan tillaga i sina egna safter. Inga kryddor tillsatta!). Ugali är väldigt mastigt och la sig verkligen som en tyngd i magen, bläckfisken var jätte god och vi avslutade måltiden med att dricka kokosnötsvatten och sedan äta kokosköttet. Otroligt gott! Vi köpte även med oss en stor papaya som vi kommer äta idag.
 
När vi sedan var hemma så lagade Viktor linsbiffar och vi satt på balkongen och pratade. Det är någon muslimsk högtid just nu vilket betyder att stranden utanför oss är fylld med firande människor och musik spelas till sen på natten.
 
I morgon ska vi upp tidigt, vi ska söderut längs kusten för att undersöka möjliga experimentplatser. Vi kommer stanna över natten och då kommer jag ej ha med datorn, så jag kommer inte kunna skriva något här på ett tag.
 
Hoppas allt är bra med er där hemma!
 
//Andrea
  

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2013-10-17 13:33:49

Så härligt det låter, nu när ni har börjat att komma igång. Och ett fantastiskt foto! Här hemma packar jag för att åka till Saltarö som Kolavakt i morgon. Jag stannar till på onsdag, då har Ull kommit hem från Provence. Var rädd om dig!
PPOMK
Mormor

Postat av: Ull

Publicerad 2013-10-17 18:25:45

Ja, det låter verkligen härligt! Och det är så roligt att kunna följa med i vad du gör på det här viset! I morgon kommer alltså mormor hit till Saltarö för att bo här och passa Kola medan jag är i Provence - jag åker på lördag morgon.

Ha det nu så jättebra när ni ger er iväg söderut! Ska bli spännande att läsa nästa uppdatering!

PPOMK

Postat av: Laszlo

Publicerad 2013-10-17 20:45:34

Det låter som att läget är åter normalt. Kanske det till och med bra att ni får vänta och planera på plats. När ni sen sätter i gång kommer det hela bara flyta på. Fina bilder förresten.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

Studerar marinbiologi, jobbar som guide och lärarvikarie.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela