Ninaitwa Andrea

En blogg om när jag var i fält i Kenya.

Klara!

Publicerad 2013-11-02 16:45:21 i Allmänt,

I torsdags så blev vi klara med Kuruwitu (1/6 klart!) och i fredags tog vi det lugnt. Som jag har sagt tidigare blir det intensiva dagar med tidiga morgnar (kl5) och många timmar i vattnet. Så när vi äntligen var lediga så tog vi en dag åt att bara andas! Vi hade sovmorgon (dock så vaknade jag klarvaken vid kl 6...) och tog det lugnt. Både Viktor och jag har lite skrapsår som vi hela tiden tvättar och håller rena och det var nog bra för dem att kunna torka lite.
 
Det var i torsdags vi hade vår sista dag i Kuruwitu, och vi passade på att ge Katana (som har hjälpt oss mycket) en present! Vi gav honom en fiskbok med nästan alla arter så att han kan lära sig ännu mer! Han kan redan otroligt mycket, allt från fisk till evertebrater till koraller, men han har inga böcker eller annan litteratur att lära sig ifrån. Han blev otroligt glad, tackade oss flera gånger och det kändes kul att han uppskattade presenten!
Katana under vatten! Han hämtade oss även sista dagen med båt, han blev lite orolig när vi dröjde. Alla människor vi träffar här i Kenya är väldigt trevliga och hjälpsamma, det är bara jobbigt med försäljare (men de är iof alltid jobbiga, i alla länder).
 
Bläckfisk i Kuruwitu!
En frogfish, väldigt svår att upptäcka. När den ligger längs stenen så ser den ut som ett svampdjur eller alger, riktigt bra kamouflage!
 
Lite barrakudor som fiskarna i Kuruwitu hade fångat. De åker ut på natten och lyser med en stark lampa på ytan, på så sätt lockar de till sig en massa bläckfisk och i sin tur en massa barrakudor!
Såhär ser det ut när jag gör mina epifauna cirklar. Jag släpper en vikt på botten och spänner ut snöret. Sen simmar jag i en cirkel och räknar alla sjöborrar som finns innanför cirkeln!
 
En bild på mig när vi väntar på att vattnet ska komma in!
 
Det lilla huset på bilden är "booking office" i Kuruwitu. Det är där vi betalar avgiften för att få göra research i CBR:en.
Såhär ser vår arbetsplats ut!
 
Idag så var vi i Kanamai (ett annat CBR) och rekade inför nästa veckas arbete. Vi tog GPS punkter på bra Thalassodendrongängar och korallrev så att vi bara kan simma ut dit och starta! Det jobbiga med Kanamai är att det är ganska grunt, vid springtide så blir det ganska dålig sikt, men vid neap så blir inte vattnet tillräckligt högt. Sen ligger själva tengefun ganska långt bort (ca 20-30 promenad längs stranden) från landing siten så det är ganska långt att släpa utrustningen. Vi ska ut med båt i morgon  men den kan bara åka ut till tengefun vid högvatten... så vi får gå upp kl 5 igen. Johanna, som är en student här, behöver dykutrustning för sin studie, så en båt är nästan ett måste för henne. Vi ska försöka planera in så att vi kan göra de flesta siterna samtidigt. PÅ så sätt så sparar vi ganska mycket pengar!
 
 
//Andrea

Kommentarer

Postat av: Laszlo

Publicerad 2013-11-02 17:07:00

Kul att det flyter på. Men vad är "Thalassodendrongängar"? Har jag missat nåt?

Svar: Thalassodendrongängar ska vara thalassodendron ängar! Thalassodendron ciliatum är ett sjögräs som ska dominera i våra sjögrästransekter.
Andrea

Postat av: Mormor

Publicerad 2013-11-02 22:14:19

Blir ni inte alldeles skinnflådda av att ligga i marinad sju timmar per dygn? Smörjer ni in er med någon salva? Ni är verkligen flitiga och jobbar på, jag beundrar er,
mormor.

Svar: Nejdå, huden mår toppen! Behöver inte smörja in mig, luften är så fuktig.
Andrea

Postat av: Ull

Publicerad 2013-11-03 07:20:03

Fantastiska bilder! Ingen dålig arbetsplats...

PPOMK

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

Studerar marinbiologi, jobbar som guide och lärarvikarie.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela