Ninaitwa Andrea

En blogg om när jag var i fält i Kenya.

Wasini!

Publicerad 2013-12-08 12:50:41 i Allmänt,

Hej igen!
 
Det var ett tag sen jag uppdaterade, har haft fullt upp och internet har varit dåligt. Vi blev klara med Watamu nu i veckan och åkte tillbaka till mombasa. Där gjorde vi våra sista två dagar och även två transekter i Kuruwitu (det finns väldigt lite Thalassodendron ciliatum i Kuruwitu och några transekter råkade överlappa varandra.). Det betyder att fyra av sex siter är klara!! Sedan packade vi ihop hela lägenheten, körde Angelikas grejer til KMFRI (vi hade ju fått låna några lådor av henne med material, bla ett diskställ och en mixer). I fredags hade Sashi, som äger surfside, bjudit oss på fest. Han äger inte bara surfside, utan ett av Kenyas största försäkringsbolag, och de hade personalfest. Så vi blev bjudna på både mat och dryck, tyvärr så kunde vi inte stanna så länge för vi hade planerat en middag ca 20 min promenad från lägenheten med några andra som också är här och forskar i Kenya. Anna är från frankrike och Frasier är från Skottland och båda samarbetar lite med Tim McClanahan (som har skrivit typ en miljon artiklar om MPA:s...). Det är alltid lika kul att träffa människor som gillar att prata fisk vid middagen!
 
Jag köpte även de sista julklapparna samt en bagagevåg och en större väska för handbagage. min plan är att ha allt tungt i handbagaget så att mitt incheckade bagage inte väger för mycket. Lite saker ska vi också lämna i Kenya, det är onödigt att ta med sig transektlinorna och min epifauna-stav...
 
igår packade vi in allt som skulle med in i bilen (vi tog med oss lite av Johannas grejor som hon behöver, hon kommer hit till wasini om några dagar) och sen åkte vi söderut. Det tog ungefär tre timmar att ta sig till shimoni, vi behövde stanna och köpa vatten på vägen, och sedan behövde vi åka i en liten båt över till Wasini island. Rummen är ganska kala, luktar lite unket och vi har bara ström ca 3 timmar per dag. Men det funkar! Jag kan i princip hoppa ut från fönstret ner i vattnet, om jag nu skulle vilja det. Maten kommer bli ganska ensidig (fisk med ris, kokosnötsås, chapati och frukt) men vi kommer bara vara här i ca 12 dagar, så vi klarar oss. 
 
Idag började vi med Wasini CBR, det ligger precis utanför oss och vi behöver bara promenera ca 10 min genom byn för att komma fram till det stället som vi jobbar på. Det känns skönt att inte behöva använda båt, dock så kommer vi behöva det när vi gör den fiskade siten och Kisite.
 
Jag kan lägga upp lite bilder från veckan som gått lite senare, så får ni se hur jag har haft det!
 
//Andrea
 
 

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2013-12-08 14:06:11

Så skönt att höra av dig igen! Mamma hade hört på radion att det var bråk i norra Kenya, men där är du ju inte.Underbart att ni tycks kunna genomföra projektet i tid.
PPOMK
Mormor

Postat av: Ull

Publicerad 2013-12-08 15:09:47

Ja, skönt att höra att ni har det bra och att tidplanen verkar hålla! Låter som om du har mycket bök och stök med att packa i hop och avsluta.

Jag bakade i alla fall pepparkakor i går, så det finns när du kommer hem :-)

PPOMK

Postat av: Laszlo

Publicerad 2013-12-08 17:38:55

På Google Earth ser byn väldigt enkelt ut men förmodligen är ett perfekt ställe för att räkna fiskar och att ha de på middagsbordet.

Kul att ni knyter kontakter.

//Pappa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

Studerar marinbiologi, jobbar som guide och lärarvikarie.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela