Ninaitwa Andrea

En blogg om när jag var i fält i Kenya.

Klara!

Publicerad 2013-12-21 10:24:20 i Allmänt,

I onsdags blev vi klara med det sista, det som fattas är en GPS punkt. När man tar en punkt med GPS:en så kan den ibland ha svårt att hitta satelliter, det beror på hur länge den har varit på (vi stänger av den så ofta som möjligt för att spara batterier), om det är molnigt eller om den är under vatten. Fyra av våra punkter i Wasini (både fiskade och skyddade) hamnade fel så i onsdags fick vi ta en promenad när det var lågvatten för att återskapa dem. Vi hittade tre stycken, men den fjärde gav vi upp på, eftersom det var springtide var det super superdålig sikt, grunt och vattnet var fullt av brännande maneter. Så vi gav upp och mäter ut och sätter ut punkten i datorn istället.
 
Sista dagen på Wasini var vi lediga och jag, Viktor och Masudi gick runt i byn och board walken i mangroven. Otroligt häftigt och kul att se både byn och mangroven. Vi har ju inte sett så mycket av Kenya, bara det som är under vatten, så det var kul att faktiskt gå och inte simma! Vi såg mangrovekrabbor och slamkrypare och stället där de odlar "alger" som de lagar mat av. De kallar det alger, eller sjögräs, men det är någon form av blommande växt som klarar att vara utan vatten under vissa perioder. Men jag vet inte arten.
 
Resan från sydkusten till Mombasa var lång, vår båt "Keep time" var försenad, Abdallah behövde gå till moskén och var då försenad och sedan fastnade vi i trafikstockning när vi skulle på färjan i Mombasa. Där satt vi i drygt två timmar, packade som sillar och svettades. Vi gjorde också ett snabbt stopp på KMFRI där vi lämnade lite grejer i Angelicas lådor innan vi släppte av Johanna och sedan var framme på Mombasa backpackers.
 
Igår var vår lediga dag, så vi hade sovmorgon (sov till halv åtta!!) och gick sedan till City mall för att äta och handla lite. Påvägen trillade jag i en gyttjepöl men fick duscha av mig i en biltvätt. Det bästa med värmen här är att allt torkar så snabbt! På kvällen åt vi på en Kenyansk restaurang och åt lokal mat. Idag åker både jag och Viktor till Nairobi så det var sista kvällen med Johanna.
 
Nu sitter jag och väntar på att åka till flygplatsen, Abdallah kommer runt sextiden så jag har tid att bara sitta och läsa och slappa. Allt är packat (väskan väger lite för mycket för första flyget, men det går nog bra!) och allt är betalt! Så snart syns vi i Sverige!
 
Här är lite bilder från Wasini och de sista dagarna där.
Lågvatten
Masudi!
HÖNS!! 
 
 
Det var bröllop på gång, så kvinnorna höll på att förbereda festen.
 
Masudi igen, han älskar att bli fotograferad. När vi gick runt i byn fick vår guide George nästan agera personlig fotograf åt Masudi. Först en bild med keps. Sen utan. Sen med solglasögon. Sen utan. Sen när han kommer gående etc etc...
Solnedgång
Månen lyser starkt!
Fanns även lite katter på ön, här är det mamman och en av hennes ungar.
I Kisite fished så fanns det enromt mycket sjöborrar!
En dema trap, en bra och hållbar fiskemetod.
Kisite
När jag dyker ner och gör mina cirklar.
 
 
 
// Andrea
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-12-21 13:11:20

Vad skönt att ni blev klara! Och även fick lite tid till att se saker ovanför ytan. Du är så välkommen hem! Vi ses på Arlanda!

PPOMK

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

Studerar marinbiologi, jobbar som guide och lärarvikarie.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela