Ninaitwa Andrea

En blogg om när jag var i fält i Kenya.

100 klara!

Publicerad 2013-12-08 19:49:00 i Allmänt,

Idag gjorde vi vår 100:de transekt. Eller, vi har egentligen gjort 102, men vi fick ju göra om de två sista, så 100 "korrekta" transekter är det. Det känns jäkla bra! Jag tycker vi firar det med lite bilder!
 
Watamu, coral garden. Vi kunde inte lägga ut transekter där p.g.a. alla turister. Det var också en stor skillnad mellan den fiskade siten och den skyddade, korallerna i det fiskade området var mycket finare! Många turister vet ej hur man snorklar, så de bryter sönder korallerna med sina fenor eller står på dem.
Här satt vi varje dag och förde in vår data, vi hängde också upp alla grejor på tork.
Igen, där vi satt och förde in data! Apor och krabbor hängde utanför och cikadorna spelad högt. Mysigt!
Jag hittade ett geckoskelett vid min badrumsdörr, en tidigare gäst råkade väll klämma ihjäl den stackars ödlan...
Söt eremitkräfta
En nackensnäcka
Här är lite koraller från den fiskade siten i Watamu. Mycket tabulära koraller!
En liten fisk som gömmer sig bland korallerna.
Havet är riktigt vackert, här är vi på väg med vår båt tillbaka hem. Hela kusten är fantastiskt vacker!
Liten kräfta i en anemon.
Detalj av korall
Jag på båten i Mombasa!
Masudi i mitten, till höger är det Maurice och sedan han som alltid körde båten är till vänster. Tyvärr har jag glömt hans namn...
Maurice igen! Han var alltid glad och skämtade ofta, han dricker aldrig varma drycker (du blir sjuk av det) och tror att mjölk inte är bra att dricka när du tar mediciner. Men öl ska fungera jättebra!
En liten sjöhäst jag hittade i den fiskade siten i Mombasa.
Den var otroligt söt!
Här är utsikten där jag bor!
Rummet är alltid svalt p.g.a. brisen och förra natten var jag till och med tvungen att ha på mig ett lakan som täcke(!). 
I Wasini finns det mycket av sjöborren Diadema setosum, i en av mina cirklar räknade jag 94 st. Tänk på att mina cirklar är 10m2!
Damselfish, de är väldigt territoriella och agressiva, så de simmar upp i ensiktet på en om man kommer för nära.
Anemon
Anemon + fisk
Den här har troligtvis fått ett bett över huvudet(!) men var trots skadan fortfarande ganska pigg.
 
 //Andrea

Kommentarer

Postat av: Ull

Publicerad 2013-12-09 07:07:12

Jättevackra bilder! Ni ser ut att ha det bra!

Eremitkräftan var jättesöt! Och den där aggressiva fisken,Damselfish, såg verkligen stöddig ut!

PPOMK

Postat av: Mormor

Publicerad 2013-12-09 09:37:46

Fantastiska bilder! Den själviska damen ser verkligen snorkig ut och de små arga sjöborrarna ser ut som nånting ur Mumintrollet. Kräftorna ser uschliga ut jämfört med signalkräftorna i Rogsjön. Tänk så avundsjuk en pianist kan vara som ser alla korallfingrar...
Ödleskelett bakom dörren - hur är det med städningen? Grattis till de 100 transekterna! Och tack för att jag får dela din resa på det här sättet-
PPOMK
Mormor

Postat av: Johanna Andersson

Publicerad 2013-12-16 10:18:45

Hej Andrea! Jag har börjat läsa din blogg nu när jag kommit hem. Jättefin blogg och fina bilder! Det känns som att man förstår en del hur du har det med dina bilder och din text. Geckoskeletett vid din badrumsdörr var lite speciell.. :P
Ha de bäst!

Postat av: Annika

Publicerad 2013-12-19 16:49:47

Fina bilder! Gillar Maurice & hans tankar om drycker :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

Studerar marinbiologi, jobbar som guide och lärarvikarie.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela